För Medlemmar


Det har uppstått en skada, vad gör jag?

Om du upptäcker en skada eller något fel i våra gemensamma utrymmen (t.ex. trasig tvättmaskin, stopp i rören, lås som inte fungerar mm), så kontakta styrelsen snarast så att de kan få det åtgärdat så snart som möjligt. Inne i din lägenhet bekostar och ombesörjer du själv underhåll och reparationer. Om skadan skett i din lägenhet, men kan påverka andra medlemmar (tex vattenskador) ska du också kontakta styrelsen.


Föreningen bekostar underhåll och reparationer av fastighetens gemensamma utrymmen. Vår fastighetsförvaltare är FF Nord. Deras uppgifter är bl a att kontrollera värmeregleringen, byta glödlampor, sköta trädgården och skotta snö. Kontakt med FF Nord går alltid via styrelsen.

Hur engagerar jag mig i styrelsen?

En liten förening är beroende av aktiva medlemmar. I maj varje år håller föreningen årsstämma. Medlemmarna får en kallelse i god tid före mötet. Då beslutar vi bl a om budget och bokslut och vi väljer en ny styrelse.


Fundera gärna över om du har möjlighet att delta mer aktivt i föreningsarbetet, t.ex. i styrelsen eller som revisor. Styrelsen träffas ca en gång i månaden, och föreningsrevisorerna går igenom styrelsens arbete och föreningens ekonomi i samband med bokslutet. 


Dina insatser behövs!


Stopp i rören

Fett i köksavloppen orsakar stopp och onödiga kostnader varje år. Tänk på att inte spola ned onödigt fett i vasken, utan torka ur stekpannor och kastruller noga med papper innan du diskar. Tänk på att kokosfett är särskilt illa för alla rör!


OBS! Vid stopp i rören, vänligen kontakta styrelsen utan dröjsmål!

Kontaktuppgifter till styrelsen

Aktuella kontaktuppgifter till styrelsens medlemmar finns på anslagstavlorna i varje trapphus.


Det går alltid att maila till brf.rane@gmail.com Vi försöker se till att besvara mail inom en vecka. Är det brådskande kan man ringa eller skicka sms.

Brandsäkerhet

Styrelsen gör regelbundet en brandskyddskontroll i fastigheten och kontrollerat samtliga brandvarnare, branddörrar och brand­släckare i gemensamma utrymmen. På grund av brandrisken får du inte ställa något som kan börja brinna (tex. sopor, dörrmattor, möbler) i trappuppgången eller andra gemensamma utrymmen. Dörrar till vind och källare skall alltid vara ordentligt stängda.



OBS!
Alla boende ansvarar själva för att ha en fungerande brandvarnare inne i lägenheten som ska testas med jämna mellanrum!


Det är också en god idé att ha en brandfilt och en brandsläckare inne i lägenheten.

Elsäkerhet

Du som bostadsrättsägare är ansvarig för att elanläggningen i din lägenhet är säker och att elledningar och kontakter inte har några fel och brister som kan utgöra en fara genom till exempel brand.


En rekommendation är att gå igenom elanläggningen och den elektriska utrustningen minst en gång per år. Tänk också på att dra fram kyl och frys någon gång per år och dammsug utrymmet bakom inklusive kylslingor och kompressor, eftersom dammet kan utgöra en brandfara. Åtgärden minskar även energiförbrukningen vilket är bra för både plånbok och miljö.


För mer information, se Elsäkerhetsverkets hemsida: www.elsakerhet.se.

Tillåter föreningen andrahandsuthyrning?

Föreningen accepterar andrahandsuthyrning när det finns fog för det, tex vid arbete eller studier på ort längre bort än pendelavstånd.  Skäl för uthyrningen skall alltid anges och kunna styrkas. Uthyrningen måste vara godkänd av styrelsen, och ansökan skall ske i god tid, gärna 6-8 veckor före.


Föreningen avtalar minst 1 månad och max 12 månaders andrahandsuthyrning i taget, med möjlighet till en förlängning på ytterligare max 12 månader. Längre andrahandsuthyrning godkänns bara om särskilda omständigheter råder, tex vid arbete för UD, Sida eller motsvarande där kontraktstiden är längre än 24 månader.


Samboprövning kan godkännas upp till 6 månader, även inom samma postort. 


Om flera äger lägenheten måste samtliga ägare skriva under andrahandskontraktet.


Föreningens praxis är att man bott i lägenheten i minst 2 år innan uthyrning kan ske.


OBS! Glöm inte att deklarera den inkomst du får från uthyrningen i din deklaration! Se information från Skatteverket här.

Var finns föreningens källsortering?

Föreningen har ett sophus i trädgården. Här finns sopsortering för matavfall, brännbart, plast, kartong, tidningar, färgat och ofärgat glas samt metall.


Det finns ett anslag i sophuset när hämtning sker. I dagsläget ser hämtningsschemat ut såhär:

Matavfall och brännbart: varje fredag

Plast: varje onsdag

Kartong: varje tisdag

Tidningar: varannan tisdag (udda v)

Glas: var 4.e tisdag (udda, start v.3)

Metall: var 4.e onsdag (jämna, start v.2)


Observera att man bara får kasta sådant som passar i något av de kärl som finns i sophuset! Renhållarna tar inte hand om avfall som ställs på golvet i sophuset. Allt miljöfarligt avfall samt grovsopor skall lämnas på återvinningsstaton.


Ungefär vartannat - vart tredje år hyr föreningen in en container där det går att slänga möbler och dylikt. Detta sker då i samband med den årliga vårstädningen.


Hur fungerar bredbandet?

Hur fungerar tvättstugan?

Hur fungerar kabel-tv?

Bredbandet ingår i hyran. Vi har en snabb uppkoppling på 1000/1000 Mbit/s. Vår leverantör är Bredband2.


Om fel uppstår bör du först kontrollera om du är den enda som drabbats, detta gör du enklast via föreningens grupp i Facebook. Om ingen annan drabbats så finns felet troligen i din egen kontakt (som oftast finns i hallen). Om fler lägenheter drabbasts så görs felanmälan av föreningen. Om det bara är du själv så skall du själv felanmäla direkt till Bredband2: 0770-811000.

Man bokar en tvätt-tid på schemat i källaren. Du kan boka en tid i taget, varje tvättpass är 4 eller 5 timmar långt. Torkrum och torktumlare kan användas 30 minuter efter din tid gått ut.


Hur maskinerna fungerar finns angivet på skyltar i tvättstugan. Om du är osäker, så kontakta någon i styrelsen som visar dig!


Föreningen har också ett mangelrum med två manglar i. Den stora mangeln är tyvärr inte längre i bruk.


Se till att städa tvättstugan efter varje pass! Rensa filter i torktumlare, skölj ur tvättmedels-facken på maskinerna och torka av golven. Filtret på avfuktaren i torkrummet skall borstas efter varje användning.


OBS! Om du upptäcker något problem med maskiner eller torkrummet så kontakta styrelsen omgående.

Föreningen har tv via Tele2. Beroende på vilken tv-modell kan du behöva en dekoder eller ett litet kort som sätts in i tvn för att nå de kanaler som du själv tecknar abonnemang för via Tele2.


Felanmälan görs till Tele2 via deras hemsida:

https://www.tele2.se/kundservice/kontakt


Visa hänsyn till dina grannar

Vårt hus är av äldre modell och därmed också något lyhört. Generellt gäller att man på vardagar mellan 22.00-07.00 och helger 24.00-09.00 inte avger ljud som stör grannarna. Tänk på att ljud som låter extra mycket, tex borrmaskiner, dammsugning mm, gärna kan avslutas tidigare än klockan 21.00, alla dagar. Fest är trevligt, men kom ihåg att visa hänsyn till dina grannar. Sätt gärna upp en lapp några dagar i förväg, även i trapphusen bredvid.

 

Vid rökning på balkongen lägger du och dina gäster naturligtvis fimpar i en askkopp, de ska inte kastas ut från balkongen. Om du haft många besökare som rökt på balkongen ska du göra en översyn senast nästa förmiddag och plocka upp eventuella fimpar på marken.

Anslagstavla och medlemsinformation 

Föreningen har en anslagstavla i varje trapphus. Där hittar du allmän aktuell information samt kontaktuppgifter till styrelse och FF Nord.


Extra viktig information, tex. kallelse till stämma delas ut i brevlådorna.

Vi har en aktiv grupp på Facebook där styrelsen går ut med aktuell information. Här hittar du även dokument med viktig information som Styrelsen delat ut. Ansök för att gå med här. Meddela styrlelsen om du inte har tillgång till Facebook.

Facebook

Nycklar

Styrelsen har huvudnyckel som går till alla lås i huset. Om du vill skaffa fler nycklar till din egen lägenhet ska du vända dig till styrelsen för särskild blankett.

Saker som inte är som de ska …

Det kan finnas saker som du inte tycker fungerar som de ska. T.ex. störning från någon granne, överfulla soprum, felparkerade cyklar, smutsig tvättstuga mm. Det kan också röra sig om störningar utifrån såsom klotter mm. Ta i första hand kontakt med den det berör, och om det inte hjälper, ta kontakt med styrelsen.


Om det gäller någon felanmälan, läs mer här!

Cyklar

Cyklar ställs i cykelställ vid portarna eller i källaren. Lås inte fast cyklar i stuprören. I källaren finns även takkrokar att hänga upp cyklarna i. Varje år har vi en cykelrensning då övergivna cyklar plockas undan och sedan slängs efter 6 månader. Vi informerar i god tid innan varje cykelrensning.

Parkering

Föreningen har inga egna parkeringsplatser, men det finns gott om platser längs med Geijersgatan. Tänk på att inte parkera inom 10 meter före övergångsställe eller korsning. Du kan ansöka om boendeparkeringstillstånd hos kommunen.


Enligt Uppsala kommuns Allmänna lokala trafikföreskrifter får du inte heller parkera längre än 24 timmar på samma plats utan boende- parkeringstillstånd. Med tillstånd får du stå kvar i 10 dagar från den 1 mars 2023 (utom vid tillfälliga vägarbeten etc - då gäller skyltning).


Allmänna utrymmen

För allas trivsel skall trappuppgångar samt öppna ytor i källare och på vind hållas fria från privata saker, t.ex. skor, dörrmattor, soppåsar mm. Barn­vagnar bör ej stå i trappuppgången då de försvårar vid ev. evakuering (90 cm fri passage skall finnas). Kortare stunder under dagtid är ok så att de dagliga rutinerna för föräldrarna inte försvåras alltför mycket. Grovsopor skall lämnas på sopcentral och får aldrig ställas utanför förråden i källare eller vind.

I trädgården finns äppelträd, plommon, fläder, svarta vinbär, rabarber och gräslök. Alla boende får självklart ta av det som finns! Om du är intresserad av odling finns det även två pallkragar att låna. Trädgårdsredskap finns i ett förråd i källaren.

Balkonger

Glöm inte bort att lufta balkongplattan genom att låta den ligga fritt utan trall eller matta flera månader om året, förslagsvis under höst/vinter.


Följ instruktionerna i dokumentet ”balkongskötsel” som finns här.


Grillning på gården

Vi har en liten grusplan med en grupp trädgårds-möbler på baksidan av huset där du kan grilla. Grillar inkl. utemöbler bokas på bokningsschemat som sitter bredvid tvättbokningsschemat i källaren.


Glöm inte att rengöra och ställa tillbaka grillarna efter användning. TACK!